Burmistrz Drawska Pomorskiego ogłasza OTWARTY NABÓR WNIOSKÓW o udzielenie z budżetu gminy Drawsko Pomorskie na rok 2025 dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, położonym na obszarze gminy Drawsko PomorskiePodstawa prawna:Uchwała NR LVIII/494/2022 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, położonym na obszarze gminy Drawsko Pomorskie (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2022 r. poz. 1080, zm. Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2024 r. poz. 5248, poz. 6094). I. Dotacja może obejmować wydatki na nakłady określone w art. 77 ustawy z dnia 23 lipca 2003 r. o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami (Dz. U. z 2024 r. poz. 1292) II. Uprawnieni wnioskodawcy: o dotację może ubiegać się każdy podmiot posiadający tytuł prawny do zabytku wynikający z prawa własności, użytkowania wieczystego, trwałego zarządu, ograniczonego prawa rzeczowego albo stosunku zobowiązaniowego. III. Jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, dotacja – w zakresie w jakim dotyczy tej działalności – stanowi pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023) i może być udzielona do dnia 31 grudnia 2030 r. IV. Zasady i tryb przyznawania dotacji określa uchwała Nr LVIII/494/2022 Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim z dnia 28 lutego 2022 r. w sprawie zasad udzielania dotacji na prace konserwatorskie, restauratorskie lub roboty budowlane przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków lub znajdującym się w gminnej ewidencji zabytków, położonym na obszarze gminy Drawsko Pomorskie (Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2022r. poz. 1080, zm. Dz. Urz. Woj. Zachodniopomorskiego z 2024 r. poz. 5248, poz. 6094). V. Termin i warunki wykorzystania dotacji: 1) termin realizacji zadań dotowanych – do 30 listopada 2025 r.; 2) wnioskodawca może wystąpić z wnioskami o dotacje przy więcej niż jednym zabytku; 3) dotacja nie może być przeznaczona na finansowanie kosztów stałych działalności podmiotu ubiegającego się o dotację, ani na zakupy i zadania inwestycyjne oraz prace remontowo – budowlane nie objęte wnioskiem oraz zawartą umową o dotację; 4) środki finansowe przekazane zostaną w formie przelewu na rachunek bankowy dotowanego; 5) w ramach realizacji zadania dotowany zobowiązany jest m.in. do: a) wydatkowania przyznanych środków finansowych (zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym ustawą Prawo zamówień publicznych, o ile dotyczy) tylko na to zadanie, na które zostały przyznane środki dotacji, b) prawidłowego i terminowego rozliczenia przyznanych środków finansowych, c) zwrotu niewykorzystanej dotacji w całości lub części lub wykorzystanej niezgodnie z przeznaczeniem, na zasadach określonych w umowie, której wzór stanowi załącznik Nr 2 do niniejszego ogłoszenia oraz w ustawie o finansach publicznych. VI. Wymagania formalne: Wnioski należy składać na formularzu stanowiącym załącznik nr 1 do niniejszego ogłoszenia oraz dostępnym w Biuletynie Informacji Publicznej Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim pod adresem internetowym: umdrawsko.bip.gov.pl, zakładka OCHRONA ZABYTKÓW oraz www.zabytki.drawsko.pl zakładka DOTACJE. Do wniosku należy dołączyć: 1) aktualną fotograficzną dokumentację stanu istniejącego zabytku ze szczególnym uwzględnieniem części zabytku objętej wnioskiem o dofinansowanie (5-20 fotografii); 2) dla zabytków wpisanych do rejestru zabytków: a) aktualne na dzień składania wniosku pozwolenie Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków na przeprowadzenie prac, które mają być przedmiotem dotacji lub zalecenia konserwatorskie na wykonanie dokumentacji, która ma być przedmiotem dotacji, ważne co najmniej do dnia zakończenia terminu realizacji zadania; b) kopię decyzji o wpisie do rejestru zabytków (z załącznikami, jeśli występują) 3) dla zabytków ujętych w gminnej ewidencji zabytków (GEZ); a) aktualną na dzień składania wniosku opinię Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, wskazującą konieczność wykonania wnioskowanych prac w obiekcie objętym GEZ, ważną co najmniej do dnia zakończenia terminu realizacji zadania; b) kopię karty adresowej zabytku lub inne poświadczenie z właściwego miejscowo organu o ujęciu wnioskowanego obiektu w GEZ; 4) oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej w rozumieniu unijnego prawa konkurencji na terenie zabytku; 5) kopię decyzji o pozwoleniu na budowę, jeśli prace wymagają takiego pozwolenia. Wyżej wymienione załączniki stanowią integralną część wniosku. Wszystkie załączniki do wniosku, będące kopiami dokumentów powinny być potwierdzone za zgodność z oryginałem przez osobę upoważnioną do reprezentowania wnioskodawcy. Jeżeli o dotację ubiega się podmiot prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu unijnego prawa konkurencji, dotacja – w zakresie w jakim dotyczy tej działalności – stanowi pomoc de minimis w rozumieniu rozporządzenia Komisji (UE) nr 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L, 2023/2831 z 15.12.2023) i może być udzielona do dnia 31 grudnia 2030 r. Podmiot ubiegający się o pomoc de minimis jest zobowiązany do przedstawienia podmiotowi udzielającemu pomocy przed podpisaniem umowy o dotację: 1) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w okresie minionych trzech lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, a także wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie minionym trzech lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie otrzymanej w okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie; 2) informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r.w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.). Całkowita kwota pomocy de minimis przyznanej jednemu przedsiębiorstwu nie może przekroczyć 300.000 EUR w ciągu minionych trzech lat. Niniejszą uchwałę stosuje się do pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom we wszystkich sektorach, z wyjątkiem: 1) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w zakresie produkcji podstawowej produktów rybołówstwa i akwakultury; 2) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rybołówstwa i akwakultury, gdy kwotę pomocy ustalono na podstawie ceny lub ilości produktów nabytych lub wprowadzonych do obrotu; 3) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność związaną z produkcją podstawową produktów rolnych; 4) pomocy przyznawanej przedsiębiorstwom prowadzącym działalność w sektorze przetwarzania i wprowadzania do obrotu produktów rolnych w jednym z następujących przypadków: a) kiedy wysokość pomocy ustalana jest na podstawie ceny lub ilości takich produktów nabytych od producentów surowców lub wprowadzonych na rynek przez przedsiębiorstwa objęte pomocą; b) kiedy przyznanie pomocy uwarunkowane jest przekazaniem jej w części lub w całości producentom surowców; 5) pomocy przyznawanej na działalność związaną z wywozem do państw trzecich lub państw członkowskich, tzn. pomocy bezpośrednio związanej z ilością wywożonych produktów, tworzeniem i prowadzeniem sieci dystrybucyjnej lub innymi wydatkami bieżącymi związanymi z prowadzeniem działalności wywozowej; 6) pomocy uwarunkowanej pierwszeństwem użycia krajowych towarów i usług w stosunku do towarów i usług pochodzących z przywozu.” VII. Miejsce i termin składania wniosków: Wnioski w zamkniętej i opieczętowanej kopercie z dopiskiem: „wniosek o udzielenie dotacji na prace konserwatorskie przy zabytku w roku 2025” należy składać do godziny 14:00 dnia 28 lutego 2025 r. (decyduje data wpływu do Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim). Wnioski złożone po terminie nie zostaną rozpatrzone. Wnioski należy składać w sekretariacie Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim (pok. 210) lub przesłać pocztą na adres: Urząd Miejski w Drawsku Pomorskim ul. gen. Władysława Sikorskiego 41 78 – 500 Drawsko Pomorskie Wniosek o udzielenie dotacji składa się w jednym oryginalnym egzemplarzu. Wniosek powinien składać się z obowiązującego formularza i kompletu załączników. Wszystkie rubryki formularza wniosku należy wypełnić wymaganą treścią lub zwrotem „nie dotyczy”, czytelnym pismem (można odręcznie), w języku polskim oraz podać kwoty w walucie PLN. Wniosek musi być opieczętowany i podpisany. Formularz wniosku i załączniki należy spiąć wg kolejności stron (nie bindować). Informacji udziela: Elżbieta Hołubczat, Kierownik Referatu Opieki nad Zabytkami, Agnieszka Kulig, Podinspektor Referatu Opieki nad Zabytkami. Magazyn Solny ul. Płk Jana Kilińskiego 4 78-500 Drawsko Pomorskie nr tel.: (94) 713 76 51, e-mail: muzeum@drawsko.pl, muzeum2@drawsko.pl VIII. Termin, tryb oraz kryteria stosowane przy dokonywaniu wyboru wniosków: 1) Wnioski przekazane będą pod obrady komisji powołanej przez Burmistrza Drawska Pomorskiego, 2) Komisja ocenia wnioski pod względem formalnym i merytorycznym oraz przekazuje wykaz podmiotów, którym rekomenduje się udzielenie dotacji z podaniem wysokości kwot dla poszczególnych zadań, i przedstawia go Burmistrzowi Drawska Pomorskiego. Ocena wniosków: 1) Wnioski są rozpatrywane przez komisję powoływaną przez Burmistrza Drawska Pomorskiego, zwaną dalej „komisją”. 2) Zasady i tryb pracy komisji określa Burmistrz Drawska Pomorskiego w drodze zarządzenia. 3) Komisja ma prawo zwracać się o opinię w sprawie złożonych wniosków do Zachodniopomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków oraz osób posiadających specjalistyczną wiedzę w dziedzinie, której nabór dotyczy. 4) Do zadań komisji należy: a) dokonanie oceny formalnej i merytorycznej złożonych wniosków; b) przygotowanie wykazu podmiotów, którym rekomenduje się udzielenie dotacji z podaniem wysokości kwot dla poszczególnych zadań, i przedstawienie jej Burmistrzowi Drawska Pomorskiego. 5) Wnioski poddawane są wstępnej ocenie formalnej, gdzie przesłankami pozostawienia bez rozpoznania, bez możliwości uzupełnienia stanowią: a) złożenie wniosku po terminie; b) niezgodność zakresu rzeczowego wniosku z wykazem wymienionym w art. 77 ustawy o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami; c) złożenie wniosku przez podmiot nieuprawniony; d) złożenie wniosku na obiekt niepołożony w gminie Drawsko Pomorskie lub który nie jest wpisany do rejestru zabytków ani nie znajduje się w gminnej ewidencji zabytków. 6) Ocenie merytorycznej podlegają wnioski, które przeszły pozytywnie wstępną ocenę formalną oraz wnioski, w których braki formalne zostały uzupełnione. 7) Wnioskodawcy, których wnioski będą posiadały braki formalne, zostaną wezwani za pośrednictwem poczty e-mail do ich uzupełnienia w terminie 7 dni. Termin liczony jest od dnia wysłania e-maila na adres poczty elektronicznej podany przez wnioskodawcę we wniosku. 8) O terminie złożenia uzupełnienia decyduje data jego wpływu do Urzędu Miejskiego w Drawsku Pomorskim. 9) Wnioski pozostają bez dalszego rozpatrzenia w przypadku, gdy: a) pomimo uzupełnienia posiadają braki; b) uzupełnienia dokonano po wyznaczonym terminie. 10) Przy ocenie merytorycznej wniosków przez komisję zastosowanie mają następujące kryteria: a) stan zagrożenia, w jakim znajduje się obiekt wymagający prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych; b) znaczenie zabytku dla dziedzictwa kulturowego, ze szczególnym uwzględnieniem jego wartości historycznej, naukowej, artystycznej; c) dostępność publiczna zabytku po zakończeniu prac; d) kontynuowanie prac rozpoczętych w poprzednich latach; e) pozyskiwanie środków finansowych z innych źródeł; f) zaangażowanie finansowe wnioskodawcy. 11) W przypadku złożenia więcej niż jednego wniosku na jeden obiekt, komisja dokona ich wstępnej oceny merytorycznej i wybierze jeden z nich, który będzie podlegał dalszemu rozpoznaniu. 12) Decyzję o udzieleniu lub nieudzieleniu dotacji podejmuje Rada Miejska w Drawsku Pomorskim w drodze uchwały, na wniosek Burmistrza Drawska Pomorskiego. 13) Od decyzji Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim nie przysługuje tryb odwoławczy. 14) Przyznana kwota dotacji może być niższa od wnioskowanej. Jeżeli wnioskodawca w takim wypadku podejmuje się realizacji zadania, jest on zobowiązany przed podpisaniem umowy do aktualizacji zakresu oraz kosztorysu prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku. 15) Wnioskodawcy, którym decyzją Rady Miejskiej w Drawsku Pomorskim została przyznana dotacja, zobowiązani są w wyznaczonym terminie do złożenia następujących dokumentów: a) aktualnego dokumentu, z którego wynika prawo do reprezentowania podmiotu, w którego władaniu znajduje się obiekt zabytkowy (np. nominację na proboszcza parafii czy powołanie na stanowisko dyrektora instytucji); b) zaktualizowanego kosztorysu i harmonogramu planowanych prac lub robót; c) kosztorysu inwestorskiego, sporządzonego zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rozwoju i Technologii z dnia 20 grudnia 2021r. w sprawie określenia metod i podstaw sporządzania kosztorysu inwestorskiego, obliczania planowanych kosztów prac projektowych oraz planowanych kosztów robót budowlanych określonych w programie funkcjonalno-użytkowym (Dz. U. z 2021 roku, poz. 2458), jeżeli jest wymagany; d) aktualnego dokumentu potwierdzającego posiadanie przez wnioskodawcę tytułu prawnego do zabytku (np. odpis z księgi wieczystej, wypis z rejestru gruntów, umowa cywilnoprawna); e) zgody wszystkich współwłaścicieli, jeżeli zabytek jest przedmiotem współwłasności, f) zgody właściciela, jeżeli o dotację zwraca się użytkownik zabytku niebędący jego właścicielem; g) wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis, jakie otrzymał w okresie minionych trzech lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis otrzymanej w tym okresie, albo oświadczenia o nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie, a także wszystkich zaświadczeń o pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie, jakie otrzymał w okresie minionym trzech lat, albo oświadczenia o wielkości pomocy de minimis w rolnictwie i rybołówstwie otrzymanej w okresie, albo oświadczeniao nieotrzymaniu takiej pomocy w tym okresie (jeśli dotyczy); h) informacji określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 marca 2010 r.w sprawie zakresu informacji przedstawianych przez podmiot ubiegający się o pomoc de minimis (Dz. U. z 2010 r. Nr 53, poz. 311 z późn. zm.). 16) Niezłożenie dokumentów, o których mowa w pkt 15 w wyznaczonym terminie skutkuje odmową podpisania umowy o dotację. 17) Przekazanie dotacji następuje na podstawie pisemnej umowy, zawieranej na czas realizacji prac, jednak nie dłuższy niż do 30 listopada 2025 roku. 18) Załącznikami do niniejszego ogłoszenia są: a) załącznik nr 1 – wzór wniosku; b) załącznik nr 2 – wzór sprawozdania.