Jedynym sposobem, by dalej się rozwijać jest edukowanie od najmłodszych lat, co robić by poprawiać jakość powietrza, a właściwie jeszcze bardziej istotne jest, by uświadamiać, co robić, by powietrza nie zanieczyszczać.
Tematyka jakości powietrza została już włączona do wielu programów nauczania i podręczników szkolnych, ale nie zajmuje tam tyle miejsca, ile wymagałoby wyedukowanie społeczeństwa w temacie niskiej emisji, by uzyskać ustalone prawem normy jakości powietrza.
Cykl opracowania nowych programów i podręczników trwa zbyt długo, a zagadnienie niskiej emisji nie jest jedynym, które należałoby rozszerzyć. Dlatego dobrym rozwiązaniem są publikacje, które prezentują praktyczne informacje o niskiej emisji w formie gotowej do wykorzystania przez nauczyciela, odpowiednio dostosowanej do różnych poziomów nauczania, którymi może uzupełnić swój wybrany program.
Tegoroczna propozycja Burmistrza Miasta Myszkowa stanowi tego typu praktyczne rozwiązanie: zawiera książeczki edukacyjne pt. „Myszka Frania powietrze ochraniaandrdquo;, przeznaczone dla klas I-III oraz grę planszową podłogową.
Wyżej wymienione materiały są pomocami dydaktycznymi dla dzieci, aby mogły w łatwy i przyjemny sposób poszerzyć swoją wiedzę na temat ochrony powietrza. Na lekcjach, które zostały przeprowadzone w naszej szkole w klasach I-III zaprezentowano, jak w ciekawej formie przedstawić uczniom, czym jest niska emisja, jak dbać o jakość powietrza, podając przykłady jak najbardziej im bliskie, problem dotyczący zanieczyszczenia powietrza tj. SMOGU, który powstaje między innymi w procesie spalania odpadów w piecach. Bardzo istotne było, by wyjaśnić uczniom, dlaczego należy postępować tak, a nie inaczej i jakie są konsekwencje tego postępowania dla środowiska i dla nas samych.Jeśli to zrozumieją, będą potrafili w wiarygodny sposób przekazać tę wiedzę swojej rodzinie, sąsiadom czy rówieśnikom z podwórka.
Jest to zatem najlepszy model edukacji ekologicznej, uświadamiający już od najmłodszych lat, co każdy z nas może zrobić dla środowiska. Różnorodne zadania zawarte w książeczce ułatwiły zrozumienie, często trudnych, szczególnie dla najmłodszych, pojęć i procesów związanych z niską emisją. Lekcje zostały tak zaplanowane, by zapewnić samodzielny tok myślenia w aspekcie kształtowania nawyków i postaw oraz pracę zespołową, tam, gdzie istotne jest współdziałanie. Realizacja takich zajęć umożliwiła rozbudzenie zainteresowań uczniów najbliższym otoczeniem i zachęciła ich do aktywnych działań na rzecz środowiska, co w przypadku jakości powietrza ma wyjątkowo istotne znaczenie. Każda klasa biorąca udział w tej edukacji ekologicznej starała się przedstawić to w najlepszy sposób jak tylko mogła swoje pomysły, wizje i zainteresowanie tym tematem.