Plany przekształcenia portu w Świnoujściu w hub przeładunkowy dla Bałtyku

Port w Świnoujściu, będący elementem największego zespołu portowego w Polsce, ma zostać objęty wieloletnim programem rozbudowy pod nazwą „Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu”. Wraz z początkiem drugiego kwartału 2023 roku rząd ma przyjąć projekt i rozpocząć jego realizację. Ma ona potrwać aż do 2029 roku. Koszty inwestycji szacowane są na około 10,3 miliardów złotych, z czego 7,5 miliarda pochodzić ma z budżetu państwa, a resztę stanowi dofinansowanie ze środków unijnych. Ministrem odpowiedzialnym za przedsięwzięcie jest wiceminister infrastruktury, Marek Gróbarczyk.

Długi na 65 kilometrów i głęboki na 17 metrów

Jednym z celów całej operacji jest zwiększenie konkurencyjności portu w Świnoujściu. Zdaniem rządzących, przedsięwzięcie przyczyni się do wzrostu gospodarczego Polski. Uniezależnienie od Niemiec i portu w Hamburgu wpłynie na większą niezależność i usprawnienie handlu morskiego. „Powstający terminal kontenerowy w niedalekiej przyszłości może posłużyć innym inwestycjom” – jak podkreśla Marek Gróbarczyk. Kanał ma mieć docelową długość 65 kilometrów i o głębokości 17 metrów. Rządzący mają nadzieję, że w około 6 lat po otwarciu kanału stanie się on poważną konkurencją dla tego w Hamburgu. 

Konkurencyjny hub przeładunkowy dla Bałtyku 

Aktualnie port w Świnoujściu nie jest w stanie obsłużyć jednostek transoceanicznych. Nie ma statusu głównego portu, stanowiąc tak zwany port feederowy, współpracujący z większymi. Ambicje są duże – zgodnie z zapowiedziami ministerstwa, port w Świnoujściu ma stanowić hub przeładunkowy dla Bałtyku. Docelowo port w Świnoujściu ma stanowić punkt tranzytowy obsługujący transport wodny odbywający się na szlaku Bałtyk – Adriatyk – Morze Śródziemne. Niemcy, choć nie wyrażają tego wprost, nie są zadowoleni z powstawania portu konkurencyjnego względem swojego oraz od prób uniezależnienia się Polski. Pojawiają się też nie do końca zasadne głosy niezadowolenia, że podobnie jak w przypadku przekopu Mierzei Wiślanej także i ta inwestycja nie będzie opłacalna. Czas pokaże.

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *